Rent teknisk, så kan man det.
Det finnes masse initiativ man kan gjennomføre uten at de trenger å koste noe, eller koster minimalt. Det handler om å være kreativ og engasjere flere som ønsker å bidra. Da kan man komme på spennende ting som gjennomføres fordi man synes det er gøy. Forhåpentligvis gir de ønsket resultat også.
En stor kostnad ved Employer Branding er tid. I utgangspunktet koster det ikke penger, så lenge man ikke tar tiden bort fra det som genererer inntekt. Altså, driver man med Employer branding i tiden som man jobber, så er det en kostnad. Men man kan prøve å gjennomføre Employer Branding aktiviteter på fritiden og se på det som hobby.
Litt mer vanskelig er det med strategisk arbeid, som til syvende og sist skal avgjøre om man får noe ut av sine Employer Branding initiativ. Strategiarbeidet er ganske tidkrevende og forutsetter noe kunnskap om faget. Har man ikke det, så kan man alltid lese seg opp. Erfaring begynner man å samle på når man starter å jobbe med det – prøve og feile, revurdere og prøve igjen.
Alt i alt er det litt som å lakkere bilen. Du kan helt sikkert gjøre det selv om du leser deg opp og prøver deg frem, men du må være forberedt på at det vil ta tid, og det koster å feile mens du lærer.
Mange vil helst gi oppgaven til noen som har erfaring og kompetanse, for å få et bra resultat uten å bruke unødvendig mye tid på det. Kan du tenke deg å få hjelp med Employer Branding, så har vi forskjellige løsninger som kan være aktuelle. La oss ta en prat.