KarriereLinkedInWork

Synlighet for din karriere

Lady Gaga på regnskap

...eller trenger DU synlighet på jobb?

Noen mennesker legger man bare merke til.

Alle kjenner «hun som sang Oops i did it again på julebordet» og «han som som er dekket med tatoveringer til fingertuppene».

Sånt er lett å bli husket for. Men de fleste av oss ønsker ikke den slags synlighet, ihvertfall ikke på jobb.

På den andre siden finnes de usynlige: husker du navnene på alle på regnskap? Exactly.

De fleste av oss ønsker ikke være usynlige heller. Men det er ikke krise om noen ikke husker hva du heter…

ELLER?

Jo.

Vet man ikke hva du heter, vet man sikkert ikke hva du gjør. Man vet garantert ikke hva du er god på heller. Man kan garantert ikke nevne deg til de som trenger din kompetanse.

 

Med hver person som ikke husker navnet ditt,
taper du en potensiell mulighet.

Du taper mulighetene som kan være perfekte for deg.

Mulighetene kan like godt være internt i selskapet (et nytt prosjekt, en ny rolle, eller ansvarsområde – hvorfor ble ikke su spurt…?) som eksternt (den dagen du kan tenke deg å bytte jobb).

Hvem som får mulighetene internt i selskapet kan diskuteres. Det finnes evalueringssamtaler og objektive prosesser. Det finnes politikk og relasjoner. Men en ting er sikkert (bevist blant annet med en målrettet test i et større norsk selskap):

Det er de synlige som får mulighetene.

Eksterne muligheter kan være nye kunder og oppdrag.

Hvor ofte spør vi bekjente om de kan anbefale noen for en spesifikk tjeneste? Du ser poenget.

Eksterne muligheter er også nye jobber.

Vi snakker så ofte om at mange jobber ikke blir utlyst. Vi sier at man bør bruke sitt nettverk når man er på jakt. Jada. Vi alle prøver. Det er bare at det ikke hjelper, om nettverket ditt ikke vet hva du ser etter, og hva du er spesielt god på.

Det er din oppgave å gjøre det lett for folk å anbefale deg.

Det starter med synlighet. Og det starter lenge før du ha en ny jobb.

Uansett hvilke muligheter du vil ha,
får du flere om du blir synlig.

Kanskje ikke om du vil bli spion. Men ellers, i profesjonell sammenheng er vi alle tjent med litt ekstra synlighet.

Synligheten vi alle er tjent med er ikke å bli Lady Gaga på regnskap.

Det er synlighet rundt det du gjør, og det du kan. Gjerne det du kan bedre enn noen andre. Gjerne det du gjør annerledes enn noen andre. Men du kommer dit. Du må starte et sted.

Første steg er å fortelle til verden hvem du er, hva du gjør profesjonelt, og hvem som kan trenge deg – internt og eksternt.

Og før du sier noe:

Det handler ikke om å skryte,
mase, eller selge.

Det finnes mye bedre taktikker enn det. Du må lære å snakke om deg selv, din jobb og ekspertise på en naturlig og hyggelig måte. Du må være konsekvent, tydelig, og nyttig.

Klarer du det, så vinner du.

Tro meg:

Alle tjener på å vite
at DU har det de leter etter.

Så når må du starte, og hvordan kommer du i gang?

Det beste tidspunktet var for ett år siden. Det nest beste tidspunktet er i dag.

NÅ har du en mulighet til å ta tak i det.

Bygge opp din synlighet, få en boost, og få sett første resultater i løpet av 4 uker. Det er helt sant. Vi har sett det funke, for folk med helt forskjellige utgangspunkt.

I høst lanserer vi den første norske LINKEDIN VISIBILITY BOOTCAMP™:

et unikt treningsprogram
som bygger opp din synlighet dag for dag.

Du får coaching, praktiske oppgaver, og en gruppe å jobbe med. Landets ledende ekspert innen personlig merkevare og LinkedIn Alisa T. Jensen leder bootcampen og skal hjelpe deg på veien. Det er din sjanse for å bygge opp din profesjonelle synlighet i år.

Oppstart 1.september. Maks 10 deltagere.

For detaljer og påmelding, se her.

© HR EKSPERTENE: Ved kopiering av deler eller hele denne teksten må kilden refereres.